Friday, March 3, 2006

Koeien en andere zaken

Dag vriendjes en vriendinnetjes!

Hier alweer een bericht van mijn kant, omdat ik alweer meer dan genoeg heb gezien en gedaan. Bedankt voor jullie berichtjes, het is erg gezellig om (Nederlands) te lezen. Ik moet oppassen dat ik het niet verleer, ik moet nu al af en toe nadenken over Nederlandse woorden. Maar goed, laat ik beginnen waar ik was gebleven. De laatste avond bij de familie Kent mocht ik mee voor een rit op hun snow mobile. Mmm, vet! Eerlijk gezegd was het weer op dat moment niet heel erg fantastisch, we hadden afwisselend ijzel, hagel en regen. Maar dat mocht de pret niet drukken! We hebben het land van de familie verkend en onze

topsnelheid was 80 km/h. Als klap op de vuurpijl
hebben we drie sprongen gemaakt waarbij we volledig van de grond kwamen. Geniaal. Op de foto hier rechts zie je het resultaat van Canadese ijzel, ik en onder andere mijn helm waren naderhand ook bedekt met een laag(je) ijs. Vrijdagmiddag ben ik opgehaald door Dwights' moeder, die me terug 'naar huis' heeft gebracht. Klinkt gek, maar het voelde wel zo. Vanaf vrijdagavond tot en met het hele weekend was het goed koud; -16 is het record dat ik heb meegemaakt en de gevoelstemperatuur was -24. Wanneer je buiten bent met zulke temperaturen voelt ademen ongeveer hetzelfde als wanneer je net 15 km. hard hebt hardgelopen. Zaterdag boodschappen wezen doen in reuzesupermarkt en zondag naar de kerk. Dinsdag zijn we na het melken en het ontbijt met z'n allen vertrokken naar 1 van de grootste boerderijen in Ontario. Het is een Holstein boerderij waar op het moment meer dan 700 koeien gemolken worden. Deze eerste foto is niet zo
duidelijk, Dwight, Gabriel en ik poseren in de stal...
Naast deze huidige stal wordt
er nog een gebouwt, waardoor er 1200 koeien gemolken kunnen worden. Melken gebeurd 2x24, drie keer op een dag en in de toekomst zal er dus 24 uur per dag gemolken worden. Goed, voorlopig genoeg over koeien ;-) De babyfoto is speciaal voor Renee (het is Ashlyn de dochter van Dwight en Leanne). Woensdag ben ik met Dwight meegeweest naar een collega, voor gitaarles. Ik kwam vooral om te kijken en te luisteren en heb uiteindelijk een lesboek gekocht. Inmiddels komt Dwight niet meer aan zijn oefenen toe en kan ik (eindelijk) muziek lezen en een paar liedjes spelen!!! 's Avonds ging ik een stukje wandelen om een ster te zien vallen en het was zo stil dat ik mijn hart kon horen pompen.


Dit zijn nog wat foto's om de rest van de familie aan jullie voor te stellen. Dit zijn Leanne met Ashlyn en de andere
foto is mijn bed met twee persoonlijke bed warmhouders. Meestal erg gezellig.



Beter laat dan nooit, dit is de foto van de reuzenboerderij 'London Dairy'. De foto is genomen van het ene uiterste van de stal richting het andere uiterste.



En hier is dan eindelijk een foto van een Jersey kalf. Ze zijn toch echt wel erg schattig en hun ogen glimmen inderdaad erg mooi... Ze stinken er niet minder om.


Donderdag, de 23e, zijn we (na het melken uiteraard) met z'n allen naar Lake Huron geweest. De reis kostte ons ongeveer 45 minuten. In de zomer is deze hele streek erg toeristisch, maar op het moment is er geen hond te bekennen. Alle jachten en boten liggen op de kant, want het water is goed bevroren. In het ijs zijn allemaal schotsen en brokken en geulen van 2 meter diep, dus erg ver kon ik niet komen. Misschien maar goed ook. Al met al ongeveer 15 minuten uit de auto geweest. Gekke Canadezen.
Op dagen waarop we geen uitje op de planning hebben staan melken we om 05.00 en om 16.oo uur. In de tijd die overblijft speel ik gitaar (ik kan 'Stille Nacht' en 'Amazing Grace' spelen), observeer ik hier en daar eens een koe (voor mijn stageopdracht :-) of kijken we een filmpje. Hier rechts zie je een paar van de kittens die proberen te overleven in de stal. Vrijdagmiddag hebben een drietal heren van 'London Dairy' mee meegenomen naar een autoshow in Toronto. Ik had jammer genoeg mijn camera niet mee... Een autoshow is uiteraard niet mijn eerste keus voor een avondje uit, maar ik doe hier voor dingen onder het motto 'je moet zoveel mogelijk dingen een keer proberen'. Ik heb mooie dingen gezien en op de terugweg hebben we een soort van omweg genomen (je kunt het ook verdwalen noemen), waardoor ik bijna de Niagra Falls heb gezien. Ik was om 2 uur thuis en om 5 uur aan het melken. Een week later is Dwight er nog steeds grapjes over aan het maken.
Afgelopen zondag zijn we naar een Maple Syrup Bush geweest. Dit emmertje is een oude manier, inmiddels zijn er leidingen door het hele bos heen en worden er duizenden liters sap per dag getapt. Voor 1 liter Maple Syrup is 5-10 liter sap nodig. We hebben een tochtje gemaakt op de paardenkar (van nog geen 200 meter) en zijn gauw het 'Road Kill Cafe' in gedoken, waar we hebben gebruncht. Veel worst, bonen en pannenkoeken met maple syrup. We konden zo vaak bijvullen als we wilden, maar helaas was mijn maag na twee vreselijk vette ladingen voedsel, vol.

Het is niet zo'n duidelijke foto, maar hier zie je een paar van de Jersey's in de stal van 'Garsholm Farms'. Er zijn twee groepen melkkoeien, een grote groep (64) waarvan je er hier een paar ziet, die het grootste gedeelte van de winter vaststaan en een kleine groep (16) die, net als al het jongvee, een freestall hebben. De twee witte vlekken in het gangpad zijn katten.
Afgelopen woensdag ben ik een dag op pad geweest met Jan Vermeer, een ex-Nederlander inderdaad. Hij verkoopt met name KI-spullen (Kunstmatige Inseminatie) aan boeren. We zijn na het melken, om 9.00 vertrokken en ik was om 16.00 weer terug voor nog een keer melken. In de tussenliggende tijd hebben we erg veel auto gereden, in de buurt van Stratford. We hebben zes boeren bezocht, waarvan vijf Nederlanders, dus ik heb zo'n beetje de hele dag Nederlands kunnen praten. Soms begon ik met praten, in het Engels... 's Middags zijn we ook naar een sales barn geweest waar 1 keer in de week koeien worden verkocht; allemaal mannen met sigaren, veel lawaai en koeien die rondgedraaid worden. Interessant.
Gisteren, donderdag, heeft het bijna de hele dag gesneeuwt. Ik kon het niet laten om naar buiten te gaan, dus ik heb me goed ingepakt en ben vertrokken. De sneeuw kwam bijna overal tot aan mijn knieen, dus mijn laarzen zaten gauw genoeg vol met sneeuw, wat langzaam maar zeker ging smelten.

Het was ronduit prachtig. Hartstikke stil, ik kon lopen waar ik wilde (ik ben gewoon het land van de Garrets' op gelopen) en zo lang als ik wilde. Na twee uur had ik het toch echt koud genoeg.
Dit is de boerderij waar ik op het moment verblijf; Garsholm Farms. Links, tussen de bomen is het huis te zien (een beetje dan). De rest is uiteraard de boerderij.

Zo. Dat was het dan voorlopig, ik ga weer eens iets nuttigs doen.

Groeten, Lotte

11 comments:

Anonymous said...

wat ontzettend vet allemaal! reuze bedankt vor de baby foto!;)

Anonymous said...

Ha Lotte,
Super ervarigen allemaal! 'k Ben er stil van. Denken wij dat we sneeuw hebben..... Met een dag of wat is het weer vertrokken. Met koeien heb ik niet veel, maar volgens mij zien ze er welvarend uit. Ik vind het echt iets voor een Vermeer om met KI spullen langs de boerderijen te gaan. Is weer eens wat anders dan tomaten plukken. IS het nog familie van oma van Tilburg? 't Zou me niet verbazen. Misschien wel een kleinzoon van oom Kees Vermeer.
Geniet in ieder geval van al het nieuwe.
Groet van oom kees

Anonymous said...

zo Lotte,

cows,kou en muziek,
geniet er van!!!

bram b.

Anonymous said...

Hai Lot

Leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent!
Ik hoop dat je het heel erg naar je zin blijft houden!!!
Leuk dat jij daar zit, maar met wie moet ik nu WK voetbal kijken??? ;-)

Geniet ervan, dikke kus, Ils

Anonymous said...

Jo Lotto,
Wat onwijs gaaf. Het lijkt net een feel-good movie! Ik ben net terug van sneeuwpret, dus die sneeuw ziet er bekent uit maar echt ongelovelijk gaaf zeg. Heel veel succes en we horen snel van je.
Bram P.

Anonymous said...

leuke verhalen weer lotje, ga zo door! ik zie het nog wel gebeuren dat je je droom waar gaat maken, boeren in canada... wek ver hoor!tis toch wat allemaal! veel plezier... koud hè? groetjes (groente)boerreempje

Anonymous said...

ej lot! mevrouw Mol heeft gebeld om te vertellen dat ze reuze blij is met de kaart die je hebt gestuurd! ze vonden de kaart erg mooi, en als je voor langere tijd een verblijfsadres hebt willen ze je graag een brief terug sturen. groetjes renee

Anonymous said...

Jeaux Lotte, nog een bram hier... wat is het koud daar! Leuke foto's!

Bram z

Anonymous said...

Ha Lotte,

Je schrijft echt vet boeiende verhalen. Hoe dik was het ijs op dat meer? Vond het geen uitdaging om in de geulen van twee meter diep te gaan klimmen? Die babyfoto mag je voortaan weglaten. Ik ben jaloers op je; ik zou ook weleens zo'n winter mee willen maken.

Groet!

Bertus

Anonymous said...

Lot!
Thx voor je brief en kaart,de rest van de fam. vond je kaart ook heel erg leuk!
En wat ontzettend leuk dat ik je laatst ff op msn sprak!:) (Was precies de goede timing haha, was dan geen bonbonbloc,maar dit hielp zeker ook!)
Geniet maar weer lekker verder daar in Canada!
Liefs Ilse

Anonymous said...

Dag Lotte,

Ik ben weer eens op je site geweest. Erg leuk het allemaal te lezen! Het voorjaar zal nog even op zich laten wachten en is daar erg kort, maar dat merk je vanzelf. Voor Indiase hitte: lees maar eens leonardeninge.waarbenjij.nu
Veel succes en plezier! Hartelijke groet uit Laxenburg van tante Jook en oom Leen